W miarę jak trwa nasz romans z Internetem, media drukowane są często oczerniane jako media "martwego drzewa", postrzegane jako staromodne, nieekologiczne i nieefektywne. Ale czy te wrażenia są prawdziwe, czy też media drukowane są ofiarą złej prasy?

Prawda jest taka, że świadomość konsumencka, grupy nacisku, programy społecznej odpowiedzialności biznesu i coraz bardziej rygorystyczne przepisy prawne chroniące środowisko sprawiają, że producenci papieru, szczególnie ci, którzy mają znane marki, nie mogą sobie pozwolić na nic innego, jak tylko na nieskazitelną czystość. Zrównoważony rozwój, przyjazność dla środowiska, niska emisja dwutlenku węgla - wszystkie te hasła, wraz z przejrzystością, znajdują się na czele każdej kampanii marketingowej. Wszystko to oznacza, że procesy produkcyjne i drukarskie podlegają licznym ocenom i zabezpieczeniom, które sprawiają, że dzisiejszy papier i media drukowane są tak wydajne dla środowiska, jak to tylko możliwe.

Produkcja papieru

Wizerunek papieru jako surowca pochodzącego z martwego drzewa wciąż pokutuje, a wiele osób powołuje się na troskę o środowisko jako jeden z powodów przejścia na elektroniczny system archiwizacji. Jednak rzeczywistość nie jest taka sama, gdy przyjrzymy się jej bliżej.
Po pierwsze, produkcja papieru nie uszczupla zasobów leśnych. Wręcz przeciwnie, zapotrzebowanie na drewno do produkcji papieru i innych produktów zapewnia ich przetrwanie. Gdybyśmy nie potrzebowali drzew na drewno i papier, niszczycielskie kurczenie się lasów mogłoby trwać nadal, aby zrobić miejsce dla innych zastosowań, takich jak budownictwo mieszkaniowe i uprawa roli.
Do końca pierwszej wojny światowej powierzchnia lasów w Wielkiej Brytanii zmniejszyła się do mniej niż 5 procent, co skłoniło do utworzenia Komisji Leśnictwa (Forestry Commission). Choć na początku jej działalność była krytykowana za zbytnie poleganie na drzewach iglastych, obecnie zarządzane lasy reprezentują znacznie szerszą różnorodność biologiczną, która wspiera dziką przyrodę, badania naukowe i działalność rekreacyjną na znacznie szerszą skalę. Liczba lasów w całej Europie wzrosła o 30 procent od 1950 roku.

Logo PEFC FSCDzięki systemom certyfikacji, takim jak Forest Stewardship Council (FSC) i Programme for the Endorsement of Forest Certification (PEFC), można dziś łatwo upewnić się, że papier jest wytwarzany z surowców pozyskiwanych w sposób zrównoważony. Dzięki wyeliminowaniu paliw kopalnych z procesu produkcyjnego, produkcja papieru stała się znacznie bardziej wydajna. W dzisiejszych czasach energia potrzebna do wyprodukowania papieru, który każdy człowiek zużywa w ciągu roku (500 kilowatogodzin i 200 kg papieru) wystarczyłaby do nieprzerwanego zasilania komputera przez zaledwie pięć miesięcy.

Eco-Ink

Tusze na bazie roślinnej, pochodzące z recyklingu rozpuszczalniki czyszczące i komponenty drukarki zapewniają, że proces drukowania jest tak czysty, jak to tylko możliwe. Wiele drukarni uczestniczy również w programach kompensacji emisji dwutlenku węgla, w których pozostały ślad węglowy, którego nie można usunąć z procesu, jest łagodzony poprzez inwestycje w programy poprawy środowiska.

Współpraca z konsumentami

Oczywiście, jedną z zalet papieru jest jego niezwykła podatność na recykling. Jest to jeden z niewielu produktów, które można poddać recyklingowi w 100 procentach. Jest najczęściej poddawanym recyklingowi produktem, znacznie wyprzedzając plastik czy szkło - w 2010 roku w całej Europie recyklingowi poddano 72,2 procent wyprodukowanego papieru. Dzięki trosce społeczeństwa o środowisko, współpracy konsumentów oraz rządowym programom ułatwiającym zbiórkę i dystrybucję materiałów nadających się do recyklingu, liczba ta będzie nadal rosła.

Podczas gdy media drukowane oczyszczają się i poprawiają swój wizerunek, ludzie zaczynają również kwestionować ideę, że media elektroniczne są z natury bardziej energooszczędne. W końcu media cyfrowe są w znacznym stopniu uzależnione od energii elektrycznej. Ponieważ coraz więcej ludzi korzysta ze smartfonów i jest podłączonych do Internetu przez całą dobę, czasami za pomocą wielu urządzeń, wpływ mediów cyfrowych na środowisko również staje się wątpliwy. Jeden z raportów Szwedzkiego Królewskiego Instytutu Technologii sugeruje nawet, że czytanie gazety może pochłaniać o 20% mniej dwutlenku węgla niż dostęp do tych samych wiadomości online.