Gdybyś cofnął się w czasie, do roku sprzed 2015, zobaczyłbyś, że doświadczenie przeglądania stron mobilnych było dalekie od przyjemnego. Większość stron internetowych została zaprojektowana do przeglądania na komputerze stacjonarnym, więc nie wyświetlała się prawidłowo na urządzeniach mobilnych. Dlatego trzeba było używać palców, aby powiększać lub zmniejszać sekcje strony. Nawet robiąc to, trudno było przeglądać strony internetowe na smartfonie.

Na szczęście te czasy już minęły, a strony przyjazne urządzeniom mobilnym są częścią standardowego przeglądania stron internetowych. To jednak wykracza poza trzymanie się standardów. Jeśli nie masz responsywnej strony, tracisz część ruchu na stronie.

Przyjrzyjmy się, dlaczego responsywność mobilna jest tak ważna, a także dowiedzmy się, jak sprawdzić swoją stronę i wprowadzić zmiany w razie potrzeby.

Mobilegeddon - aktualizacja, która zmieniła wszystko

Google od dawna jest strażnikiem cyfrowego marketingu. Firmy i marketerzy wiedzą, że muszą przestrzegać surowych standardów Google, bo inaczej nikt nie zobaczy ich stron.

Głównym celem Google jest zapewnienie dobrego doświadczenia dla użytkowników i stale aktualizuje swój algorytm, aby to osiągnąć. Dlatego w 2015 roku Google wprowadziło poważną zmianę w swoim algorytmie rankingów mobilnych. Coined "Mobilegeddon," aktualizacja zmieniła rozwój stron internetowych i przeglądanie mobilne

Powiązane: Poznaj BERT

Dzięki aktualizacji, Google traktuje teraz priorytetowo strony przyjazne dla urządzeń mobilnych. Strony sformatowane do przeglądania na komputerze stacjonarnym są pochowane w wynikach wyszukiwania, gdy ludzie szukają na urządzeniach mobilnych. Na początku mogło to nie wydawać się dużym problemem. Jednak przeglądanie stron na urządzeniach mobilnych staje się coraz bardziej powszechne. W rzeczywistości przeglądanie mobilne stanowiło około połowy globalnego ruchu internetowego od 2017 roku. Oznacza to, że jeśli nie masz strony przyjaznej dla urządzeń mobilnych, możesz skończyć tracąc połowę swojego potencjalnego ruchu.

Twoja głowa może się nieco kręcić w związku z tymi informacjami. Najpierw przyjrzyjmy się bliżej temu, co oznacza responsywność mobilna i jak możesz upewnić się, że Twoja strona jest gotowa. Następnie dowiedzmy się, co możesz zrobić, aby wprowadzić zmiany, jeśli Twoja strona nie jest przyjazna urządzeniom mobilnym.

Co to znaczy responsywność?

Responsive website design pozwala na stworzenie jednej strony dla użytkowników komputerów stacjonarnych i urządzeń mobilnych. Jeśli masz stronę responsywną, system określi rodzaj urządzenia, z którego korzysta każdy odwiedzający. Następnie system przeformatowuje stronę tak, aby wyświetlała się na danym urządzeniu. Dzięki temu strona jest łatwa w przeglądaniu i użytkowaniu, a klikalne elementy są powiększone i mają łatwe opcje nawigacji.

Responsywność mobilna zapewnia bezproblemowe doświadczenie użytkownika pomiędzy desktopową i mobilną wersją strony. Ponadto, posiadanie responsywnej strony internetowej pomoże Ci w uzyskaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlatego właśnie przyjazność dla urządzeń mobilnych jest głównym czynnikiem optymalizacji dla wyszukiwarek (SEO).

RELATED: JAK SPRAWIĆ, BY TWOJA STRONA BYŁA WYSZUKIWANA

Jak upewnić się, że Twoja strona jest responsywna

Wiesz, że responsywność mobilna jest ważna, ale jak upewnić się, że Twoja strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych? Na szczęście istnieje mnóstwo darmowych narzędzi, z których możesz skorzystać, aby upewnić się, że Twoja strona jest przyjazna urządzeniom mobilnym.

Test Google Mobile-Friendly jest jednym z najbardziej dostępnych (i najłatwiejszych w użyciu) narzędzi. Wystarczy, że wkleisz swój adres URL do paska narzędzi, a on przeanalizuje Twoją stronę. Następnie dowiesz się, czy strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych. Jeśli nie jest przyjazna dla urządzeń mobilnych, narzędzie powie Ci dlaczego. Możesz odkryć, że tekst jest zbyt mały, linki są zbyt blisko, treść jest szersza niż ekran, lub nie ustawiłeś mobilnego viewportu.

Responsinator to kolejne przydatne narzędzie. Wystarczy wpisać adres URL w pole wyszukiwania, a następnie wyświetli Twoją stronę na różnych urządzeniach. Możesz przewijać stronę w dół, aby zobaczyć, jak wygląda na każdym urządzeniu i łatwo zidentyfikować wszelkie potrzebne zmiany.

Jak poprawić responsywność

Najpierw zastosuj się do zaleceń Google dotyczących poprawy responsywności mobilnej. Gdy zajmiesz się tymi elementami, Twoja strona powinna podnieść się w rankingu.

Nie poprzestawaj jednak na tym. Jeśli chcesz poprawić responsywność mobilną, musisz również zoptymalizować czas ładowania strony. Czas ładowania strony jest częścią mobilnego doświadczenia, więc nie możesz mieć w pełni zoptymalizowanej strony, dopóki nie zajmiesz się wszystkimi problemami.

W tym celu możesz skorzystać z Google PageSpeed Insights. Jeśli czasy ładowania pozostawiają wiele do życzenia, możesz podjąć kilka kroków, aby rozwiązać problem.

Po pierwsze, musisz skupić się na optymalizacji obrazów. Jeśli Twoje obrazy nie są zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, ładowanie strony będzie trwało zdecydowanie zbyt długo. Narzędzia takie jak Adaptive Images wykrywają rozmiary ekranu i zmieniają rozmiar obrazów.

Ponadto, należy rozważyć plan hostingowy strony internetowej, z której korzystasz. Jeśli używasz wspólnego planu hostingowego, Twoja strona dzieli się pasmem z innymi stronami. To może prowadzić do powolnego czasu ładowania. Przechodząc do dedykowanego serwera może przyspieszyć czas ładowania znacznie.

Możesz również zwiększyć prędkość ładowania strony poprzez:

  • Buforowanie swoich stron internetowych
  • Włączenie buforowania w przeglądarce
  • Usunięcie zbędnych elementów w kodzie
  • Korzystanie z sieci dostarczania treści
  • Usunięcie niepotrzebnych wtyczek

Przykłady witryn przyjaznych dla urządzeń mobilnych

Zanim dokonasz zmian na swojej stronie, warto zapoznać się z przykładami stron przyjaznych urządzeniom mobilnym. Wtedy będziesz wiedział, w jakim kierunku iść, gdy będziesz projektował swoją stronę. Shutterfly ma jedną z najlepszych stron przyjaznych dla urządzeń mobilnych. Strona posiada duże przyciski ułatwiające przeglądanie stron na urządzeniach mobilnych, wspaniałe obrazy, które nadal udaje się szybko załadować, oraz bezproblemową nawigację.

Etsy również wyróżnia się jeśli chodzi o strony przyjazne dla urządzeń mobilnych. Pasek wyszukiwania i miniatury ułatwiają znalezienie tego, czego szukasz, gdy odwiedzasz stronę. Jest to również idealny rozmiar dla zakupów mobilnych.

To tylko dwie z wielu dobrze zaprojektowanych, responsywnych stron internetowych. Choć strony różnią się między sobą, wszystkie mają dwie wspólne cechy. Są łatwe w nawigacji, a potrzebne informacje znajdują się na wyciągnięcie ręki.

Uzyskaj pomoc w zakresie SEO przyjaznego dla urządzeń mobilnych

Responsywność dla urządzeń mobilnych jest jednym z kluczy do sukcesu w sieci. Jednak jest to również czasochłonne i stanowi wyzwanie. Jeśli nie stworzysz strony dostosowanej do urządzeń mobilnych, która spełnia standardy Google, zostaniesz ukarany i nie dotrzesz do swojego rynku docelowego.

Na szczęście nie musisz radzić sobie z tym sam. Kompetentny zespół Ironmark jest tutaj, aby pomóc, a więcej wskazówek dotyczących poprawy SEO można uzyskać z naszego nagranego webinaru - Google Ranking 101.