Najbardziej znane na świecie marki stały się największe, ponieważ znaczą coś dla ludzi. Mają podstawowe wartości, wystarczająco silne, aby ludzie byli z nimi emocjonalnie związani.
Niektóre nowe firmy start-up mogą rosnąć tak szybko nie tylko dlatego, że produkt lub usługa, którą sprzedają jest świetna, ale dlatego, że staje się częścią życia ludzi i nie mogą bez niej żyć. Weźmy za przykład firmę technologiczną Instagram, która stworzyła serię aplikacji do nakładania filtrów na zdjęcia robione telefonami komórkowymi. Po uruchomieniu zaledwie 18 miesięcy temu, został sprzedany do Facebooka za $1bn (£630m), ale co jest najbardziej niesamowite jest to, że rynek dla tego produktu prawie nie istniał 2 lata temu. Większość firm start-up są ulepszenia na istniejącym produkcie lub usłudze, chyba że jak Instagram tworzysz coś, co nie istniało wcześniej i dlatego masz head-start na przemysł, kto wie, co konkurencja to będzie rodzić - ale niewątpliwie Instagram nie będzie zbyt zmartwiony na chwilę, w czasie pisania tego artykułu mają na około 55 milionów zdjęć jest filtrowane i udostępniane codziennie.
Aby rozwijać firmę tak szybko, trzeba mieć bardzo jasną ideologię marki, i nie mam na myśli tylko rozpoznawalne logo. Branding na tym poziomie jest często mylony z wizualną tożsamością firmy, ale jest to bardziej dogłębne spojrzenie na rdzeń firmy, oto kilka głównych elementów potrzebnych do tego, aby marka wyróżniała się od pierwszego dnia.
Osobowość marki, to jak chcesz, aby postrzegali Cię klienci. Powinno to podsumowywać Cię szybko, bez zbyt wielu słów - co próbujesz zrobić, dlaczego ludzie powinni Cię wybrać. Jest to przekazywane za pomocą TWOJEGO języka i tonu, który mówi i wyraża to, kim jesteś. Na przykład firma prawnicza nigdy nie użyłaby słowa "Dude" w swoim marketingu, ale jest ono powszechne w branży surfingowej. Więc twój ton wypowiedzi jest ważny. Zrób to dobrze, a zaczniesz osadzać swoją markę głębiej w umysłach swoich klientów, a nie tylko kolorowe logo.
Niekoniecznie tak skrajnie jak w przypadku marki Marmite... "albo ją kochasz, albo nienawidzisz", ale nie oczekuj, że Twoja marka będzie lubiana przez wszystkich. Przeciwieństwem miłości do marki nie jest koniecznie nienawiść do niej, bardziej prawdopodobne jest samozadowolenie, ta grupa potencjalnych klientów tak naprawdę nie ma nic przeciwko temu. Twoja marka będzie lubiana przez niektórych i ignorowana przez innych, to jest sposób na świat. Jeśli wpadniesz w pułapkę próbując nakłonić klientów do pokochania Twojej marki, mimo że już wyrobili sobie zdanie, to Twój na przegranej pozycji, najlepiej byłoby, gdybyś skierował swoje wysiłki na znalezienie nowych klientów, którzy Cię polubią, lub przekonwertowanie obecnych klientów z lubienia na kochanie Ciebie.
Im dokładniej można zidentyfikować swój rynek i zaspokoić ich wtedy bardziej prawdopodobne, że się powiedzie. Dobrym sposobem na to jest zidentyfikowanie idealnego klienta jako osoby, poznanie jego potrzeb i wszystkiego, co mówisz i robisz, mając na uwadze jego interes, a wtedy klienci zaczną przywiązywać się do Twojej marki, gdy ta zacznie do nich przemawiać.
To powinna być mantra dla wszystkich członków personelu, od właściciela firmy po pracowników sklepu. Pomyśl o tym jako o zestawie wytycznych, których wszyscy pracownicy mogą przestrzegać - to jest "sposób, w jaki robimy rzeczy", pozostawiony bez określenia może prowadzić do interpretacji i nieuchronnego upadku marki w niektórych obszarach działalności. To, jak szef chce, aby rzeczy były zrobione, może się różnić od tego, jak kierowca może myśleć, że trzeba to zrobić.
Najpotężniejsze marki start-upowe mają "start-upową" historię, tak zaczyna się większość pitchów w Dragons Den, co czyni ją osobistą i unikalną, w porównaniu do sali posiedzeń deweloperów produktów w firmach korporacyjnych, których jedynym celem dla nowego produktu lub usługi jest zarobienie większej ilości pieniędzy. Pomaga to stworzyć integralność dla Twojej marki, pozwalając ludziom jeszcze bardziej się do niej przywiązać.
Branding nie jest tak prosty, jak tylko stworzenie przyciągającego wzrok logo i sprytnego strapline, te elementy są również bardzo ważne, ale nie są one stand alone. Jeśli zaangażujesz swoich klientów na bardziej emocjonalnym poziomie, wtedy zaczniesz napędzać ten najważniejszy element, jakim jest lojalność klientów, to właśnie w ten sposób dobre firmy stają się wielkie.