Dlaczego ponad wszystko musisz zachować istotę tego, dlaczego założyłeś firmę.

Kiedy prawie 25 lat temu zaczynałem swoją przygodę z projektowaniem graficznym, miałem niewielką wiedzę na temat marketingu i uważałem, że budowanie marki to przede wszystkim logo lub 'corporate ID', jak to się wtedy mówiło.

Ale jedna rzecz, którą rozpoznałem bardzo wcześnie, to fakt, że jeśli faktycznie stworzysz "markę" z podstawowymi wartościami, deklaracją misji, jeśli chcesz i chęcią do egzekwowania tego we wszystkich aspektach swojej działalności, to będzie to klucz do sukcesu firmy. Więc kiedy już zidentyfikowałem, że coś jest logicznie ważne (np. marketing), ale ja osobiście nie mam w tym żadnego interesu, wtedy najlepszą drogą było pozyskanie kogoś innego do swojego zespołu, kto się tym pasjonuje. Jedną z pierwszych osób, które zatrudniłem była pasjonatka wszystkiego, co związane z budowaniem marki, do tego stopnia, że często zdarzało nam się przebywać w przerwie na lunch w lokalnym supermarkecie i rozmawiać o kolorach i czcionkach na opakowaniach oraz o tym, dlaczego Asda nigdy nie będzie miała takiego rozgłosu jak Waitrose. Wszyscy wyznawaliśmy te same wartości, a ja stałem się pasjonatem marketingu i brandingu i nawet nie zdając sobie z tego sprawy, zauważyłem inne aspekty marki, poza wizualnymi.

Wszystko jest związane z "marką". Nie jest dobrze mieć tylko świetne logo lub chwytliwy slogan, to coś znacznie więcej. Musisz mieć historię. Pomyśl o tym w ten sposób. Przemysł muzyczny jest pełen wyprodukowanych zespołów, są one tworzone przez szefów przemysłu muzycznego, którzy mają potrzebę wypełnienia pewnej niszy w określonym czasie. Jeśli odłożysz na bok obecny sukces One Direction na chwilę, to te wyprodukowane zespoły są skazane na porażkę, ponieważ nie mają integralności, nie mają duszy, czyli w efekcie nie mają historii. Prędzej czy później One Direction, jak wszystkie wyprodukowane zespoły, wyjdą z mody, Take That, a nawet Spice Girls osiągnęły wielki sukces i były niezwykle udane przez pewien czas, ale mają tylko pewien okres przydatności. Generalnie zespoły, które podbiły świat zrobiły to dzięki własnej integralności, która jest autentyczna. Nie tylko potrafią grać na instrumentach i pisać własną muzykę, ale są też grupą ludzi, którzy zebrali się razem i grali razem w "prawdziwym życiu", na długo przed tym, jak zaangażowały się w to wytwórnie płytowe. Mają autentyczną historię do opowiedzenia i to zapewnia im długowieczność. Spójrzcie na Rolling Stonesów, U2 i Coldplay, to są prawdziwe, autentyczne zespoły, które mają swoją markę, a ich historia jest tworzona przez fanów.

Wszystkie małe firmy mają swoją historię.

Jak zacząłeś, co sprawiło, że pomyślałeś o sprzedaży tego produktu lub usługi, dlaczego to robisz, czy chodzi tylko o zarabianie pieniędzy, czy też masz prawdziwą pasję do tego, co robisz? Musisz wykorzystać swoją unikalność, aby wyróżnić się z tłumu.
Wszystkie odnoszące sukcesy marki to te, które sprawiają, że ludzie kochają Ciebie i Twoją historię, a co za tym idzie, kupują Twój produkt. To właśnie "marka" jest kluczową osobowością, która identyfikuje Twoją usługę lub produkt na tle konkurencji. Tak wiele razy branding jest fałszywie produkowany, a następnie używany jako narzędzie do próby sprzedaży osobowości firmy, ale jeśli jest to wyłącznie tworzone przez osobę "marketingową" w Twoim imieniu, to gdzie jest uczciwość, gdzie jest uczciwość firmy. Zgadzam się, że większość firm potrzebuje profesjonalnej pomocy przy podkreślaniu ich wyjątkowości i tworzeniu wizualnej tożsamości marki, bez tego każdy skończyłby mając swoje logo zaprojektowane przy użyciu clipartów z MS Word. Ale jeśli "etos" lub deklaracja misji marki nie jest realizowana w każdym aspekcie działalności, wtedy zaczyna się ona rozpadać, klienci widzą, że jest to tylko fałszywa obietnica lub jest traktowana jako "marketingowa gadka".

Tak, możesz zaprojektować swoje logo tak, aby miało w sobie pewną wiarygodność, ale musisz zbudować prawdziwe zaufanie do swojej firmy poprzez bycie uczciwym i trzymanie się wartości, które są Ci drogie. Konsekwencja jest tutaj niezwykle ważna. Nie jest dobrze mieć świetnie wyglądającą stronę internetową i słabej jakości materiały drukowane, które nie podążają za nią. Podobnie nie jest dobrze reklamować się, że oferujesz wspaniałą usługę dostawy, tylko obwiniać kuriera za każdym razem, gdy Twoje zamówienia nie są dostarczane na czas. Jeśli dopiero zaczynasz z nowym przedsięwzięciem biznesowym, to zanim zaczniesz myśleć o wszelkiego rodzaju off marketingu, reklamy lub nawet myśleć o nazwie firmy - zapisz podstawowe wartości firmy i co sprawia, że różnią się od innych. Przenieś swoją "historię" na papier, a to pomoże Ci stać się marką.

To będzie kosztować więcej w dłuższej perspektywie, jeśli nie wiesz, co Twoja marka jest wtedy, jak można nie można podzielić się ze światem.