Ozimska 4/7, 45-057 Opole, Polska
514 362 606
biuro@estilab.pl

Jakie etykiety pomagają sprzedawać produkt?

Created with Sketch.

Kupując w sklepie produkty różnego rodzaju z pewnością zauważyłeś, że na każdym z nich jest jakaś etykieta. Znajdziesz na niej podstawowe informacje o produkcie, jego nazwę, skład, datę ważności, producenta, a czasem również hasło reklamowe czy ciekawe grafiki przyciągające wzrok. Etykiety pełnią jednak nie tylko funkcję informacyjną, ale są również elementem strategii marketingowej. Zobaczmy zatem co należy brać pod uwagę projektując etykiety, żeby pomagały one realizować cele sprzedażowe.

Etykiety dopasowane do grupy docelowej

Każdy, kto kiedykolwiek spotkał się z tematyką planowania działań marketingowych, jest świadomy konieczności określenia grupy docelowej. Od tego zaczyna się planowanie każdej strategii marketingowej i to preferencje danej grupy są osią, wokół której buduje się całą strategię marki. Grupa docelowa wpływa bowiem na to, czy na etykiecie będą użyte najprostsze kroje pisma i krzykliwe kolory, czy może raczej będą to barwy stonowane, uznawane za eleganckie i zaprojektowane z użyciem bardziej wyróżniających się krojów pisma.

Inne będą etykiety na produkty dla młodzieży, inne na produkty kierowane do osób z klasy średniej, a jeszcze inne do osób wyznających określone wartości. Dla przykładu, jeśli swoją ofertę kierujemy do osób nastawionych na poszanowanie środowiska, to lepiej wybrać etykiety papierowe niż etykiety foliowe.

Etykiety dopasowane do rodzaju produktu

Drugą kwestią związaną z projektowaniem etykiet wspierających sprzedaż produktu jest ich dopasowanie do rodzaju produktu. Tutaj również należy zwrócić szczególną uwagę na dostosowanie rodzaju etykiety, a zatem jej kolorystyki i użytych fontów, do tego, na jakiej półce cenowej będziemy chcieli uplasować produkt. Im wyższa cena produktu wśród innych produktów danego rodzaju, tym większe znaczenie ma dopracowanie etykiety w najmniejszych szczegółach. Klienci nawet nie zdają sobie z tego sprawy, ale podświadomie szufladkują produkty z określonym typem etykiet, często nawet nie zwracając uwagi na ich cenę.

Etykiety wyróżniające się wśród innych

Ostatnim elementem wpływającym na „moce sprzedażowe” etykiety, często niedocenianym podczas projektowania etykiet, jest jej oryginalność. Nie od dziś wiadomo, że wyróżnienie się wśród konkurencji jest jednym z ważniejszych warunków do tego, by dotrzeć do klienta i zwrócić jego uwagę na siebie. Środkiem do wyróżnienia się może być m.in. etykieta na produkcie, która rzuci się klientowi w oczy na półce z produktami tego samego rodzaju. Wyróżnikiem może być kolorystyka, rodzaj fontów na etykiecie, ale też jej kształt czy nietypowe usytuowanie.

Patrząc na wskazane wyżej sposoby na projektowanie etykiet wyraźnie widać, że kluczem do sukcesu jest znalezienie złotego środka. Z jednej strony etykieta musi pasować do grupy docelowej i specyfiki produktu, a z drugiej powinna się wyróżniać wśród innych produktów tego samego rodzaju, by została zauważona. Nic zatem dziwnego, że osiągnięcie takiego efektu wymaga sporego doświadczenia, a projektowanie etykiet najlepiej powierzyć profesjonalistom.