Dzięki eksplozji technologii mobilnej prawie połowa ludności świata ma dostęp do sieci. Właśnie teraz, w tym momencie, istnieje ponad miliard stron internetowych, a liczba ta rośnie każdego dnia. W ciągu zaledwie ćwierćwiecza akademicki projekt naukowy o nazwie "Internet" rozrósł się i dojrzał do rangi rewolucji komunikacyjnej.

Co więc będzie dalej? Cytując mistrza Jedi Yodę: "Trudno dostrzec. Przyszłość jest zawsze w ruchu...". Po zapoznaniu się z listkami herbaty, oto kilka (niewiążących) przewidywań dotyczących przyszłości projektowania i tworzenia stron internetowych.

JA, (RO)BOT

Boty mają złą sławę - nie wszystkie są złośliwe i złe.

Najprościej rzecz ujmując, bot to aplikacja, która wykonuje podstawowe, zautomatyzowane zadanie. Wraz z rozwojem sieci, boty stają się coraz bardziej zintegrowane z ogólnym UX (User Experience) witryny, aby pomóc odwiedzającym w wykonywaniu określonych zadań. Na przykład: Chatboty stały się nowym standardem w obsłudze klienta online. Stopień ich przydatności wciąż jest kwestionowany; na razie ograniczenia związane z głębokim uczeniem mogą szybko ujawnić element nie-ludzki. Jednak w miarę rozwoju sztucznej inteligencji, przyszłe interakcje online również będą się rozwijać. Strona internetowa przyszłości powinna być naturalnym dialogiem między użytkownikiem a asystentem interfejsu. Otwórz drzwi do kapsuły, HAL.

CO TO JEST APLIKACJA?

Aplikacje internetowe, czyli apps, zmieniają reguły gry. Wciąż jednak jest wokół nich wiele szumu i lawina możliwości. Owszem, każdy znajdzie coś dla siebie, ale czy naprawdę tego potrzebujesz? Czy powinieneś zapisać się do Zizzle? A co z Bing-Bong? Czy Twoje konto ChatFace łączy się z Flip-Flop? Prawdopodobnie nie, ponieważ wszystkie te produkty są całkowicie fikcyjne.

Chodzi o to, że przy tak wielu możliwościach wyboru, słowach kluczowych i akronimach, łatwo jest zostać przytłoczonym. Bardziej istotne pytania to: "Czy naprawdę potrzebujesz aplikacji?", a jeśli tak, to "Czy ma to być aplikacja internetowa, czy mobilna?". A może to w ogóle nie jest aplikacja, tylko oprogramowanie jako usługa (SaaS). Czym różnią się one od siebie i które z nich są dla Ciebie najistotniejsze?

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziesz czegoś potrzebować; większość projektów internetowych wymaga jakiejś integracji z innymi podmiotami, a wiele z nich ma ich więcej niż jedną. Niestety, różne komponenty zachowują się w różny sposób i nie zawsze dobrze ze sobą współgrają. Witryna przyszłości rozwiąże ten problem oraz ograniczy pracochłonny i kosztowny proces integrowania wszystkich tych różnych rozwiązań. Wyobraź sobie: działający w czasie rzeczywistym pulpit z pojedynczym logowaniem, który łączy wszystkie programy w jedną spójną całość. Jeden pierścień, który rządzi nimi wszystkimi.

AD HOC

Biznesowa strona sieci, czyli mechanizm reklamowy, stanowi jej fundament. Jednak sposób, w jaki są nam serwowane reklamy i jak wykorzystujemy te informacje, będzie nadal ewoluował. To niekończąca się partia szachów między cyfrowymi reklamodawcami a konsumentami.

Dzisiejsi użytkownicy sieci są przyzwyczajeni do ignorowania większości treści promocyjnych. Aby to zrekompensować, banery i reklamy stały się większe, a następnie pojawiła się fala wyskakujących okienek i interstitiali (reklam, które blokują treść, dopóki użytkownik nie znajdzie i nie stuknie małego "X"). W odpowiedzi bystrzy użytkownicy sprawili, że ad-blockery stały się nowym standardem w ich przeglądarkach. W imieniu kupujących wstawiła się niedawno firma Google: witryny, w których reklamy zasłaniają zbyt wiele treści, są teraz karane obniżeniem pozycji w rankingu wyszukiwania.

W przyszłości w sieci będzie obowiązywało podejście "mniej znaczy więcej", z mniejszą liczbą reklam i większą ilością istotnych treści. Póki co, reklamy natywne (gdzie reklamy płynnie integrują się z witryną) oraz promocja treści oparta na zachętach to nowa norma. Tradycyjne reklamy displayowe są już wymyślane na nowo (po raz kolejny) i opierają się w dużej mierze na typie treści, który zmienia oblicze internetu. Czytaj dalej.

WIDEO (ZABIŁO GWIAZDĘ RADIOWĄ)

To jużoficjalne: wideo szybko przejmuje kontrolę nad internetem. Do 2020 roku wideo będzie stanowiło ponad 80% całego ruchu w internecie. Obecnie w ciągu jednego miesiąca do sieci trafia więcej materiałów wideo niż telewizja wyprodukowała w ciągu ostatnich trzech dekad. Wow.

Wideo spełnia wszystkie oczekiwania reklamodawców cyfrowych i użytkowników końcowych; z wielu powodów będzie dominować w sieci przyszłości. Wyszukiwarki go uwielbiają, a konsumenci nie mogą się nim nasycić - użytkownicy udostępniają wideo częściej niż jakikolwiek inny typ treści. Współczynnik klikalności wzrasta, gdy wiadomość e-mail zawiera wideo. Co najważniejsze, wideo zwiększa zaangażowanie użytkowników, czas spędzony na stronie, a w efekcie - konwersję.

Era wideo zmieni nie tylko sposób dostarczania informacji, ale także sposób ich tworzenia i dystrybucji. Wraz z ewolucją sieci z medium tekstowo-obrazkowego do pełnoekranowego/wideo pojawią się bardziej zaawansowane narzędzia dla nowego pokolenia. Oczywiście każdy, kto ma iPhone'a, może już nakręcić i opublikować szybki, partyzancki filmik, ale łatwo jest zauważyć (i często odrzucić) amatorów. W przyszłości w sieci nie będzie już tak łatwo ich odróżnić - każdy będzie mógł szybko i niedrogo produkować i nadawać profesjonalnej jakości materiały. Lepiej przygotuj się na swoje zbliżenie.

KONIEC Z TYM, CO STARE

Przyszłość sieci prawdopodobnie zdefiniuje na nowo samą sieć, a także położy kres tradycyjnemu projektowaniu i tworzeniu stron internetowych. Użytkownicy wymagają złożonych i wciągających treści dostarczanych błyskawicznie, a ich głównym sposobem konsumpcji są urządzenia mobilne. Aby dać ludziom to, czego naprawdę chcą, branża internetowa musi uwolnić się od utartych konwencji i przemyśleć medium na nowo.

My w tej branży jesteśmy twórcami, wynalazcami i majsterkowiczami, więc już nad tym pracujemy. Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona, projektowanie tekstyliów (lub papieru kwantowego), strony bezstronne, niestandardowa nawigacja, interfejsy ruch-użytkownik, dostosowanie do wieku, hapnotyczne sprzężenie zwrotne, nieliniowość - to tylko kilka haseł związanych z projektowaniem i tworzeniem stron internetowych, o których warto pamiętać. Sieć zawsze była i zawsze będzie płynna; wraz z postępem technologicznym i zmianami zachowań użytkowników należy się do niej dostosowywać.

PRZYSZŁOŚĆ JEST TERAZ

Czy ostatnim razem, kiedy myślałeś o swojej witrynie, było połączenie internetowe dial-up? Jeśli tak, to powinniśmy porozmawiać. Pozwól nam pomóc Ci przygotować się na przyszłość sieci; już dziś umów się na bezpłatną, trzydziestominutową ocenę Twojej strony internetowej!