Jeśli jeszcze nie jesteś do końca zaznajomiony z koncepcją rozszerzonej rzeczywistości, to już niedługo będziesz! Ten rok zapowiada się jako ważny dla tej technologii.

Przede wszystkim, co to jest rzeczywistość rozszerzona (AR)?

Rzeczywistość rozszerzona to obraz na żywo fizycznego, rzeczywistego środowiska, wzbogacony (lub rozszerzony) o elementy dodane przez modalności wygenerowane komputerowo. W ten sposób pozornie normalny krajobraz, taki, który zdarzyłby się w realnym świecie, staje się dla widza nadprzyrodzonym doświadczeniem. Rzeczywistość rozszerzoną można oglądać za pomocą inteligentnych okularów, urządzeń przenośnych, wyświetlaczy przeziernych (HUD) i innych.

Rzeczywistość rozszerzona stała się popularna kilka lat temu, gdy świat obiegły gry takie jak Pokémon GO. Ale to był dopiero początek dla AR.

Choć nie był to pierwszy przypadek, gra zadziałała jak śmigło napędowe dla tej technologii i uświadomiła firmom jej potencjał i masowość. Od tego czasu Apple, Google i Facebook zaczęły planować zintegrowanie tej technologii ze swoimi produktami i usługami.

W rzeczywistości wiele firm inwestuje w AR, i to nie tylko dlatego, że technologia ta jest najnowszym "must have". Zdały sobie one sprawę z możliwości AR i ogromnych zysków, jakie może ona przynieść.

O co więc chodzi z rzeczywistością rozszerzoną?

ARCore Google'a, ARKit Apple'a, Lens Studio Snapchata - to przykłady dużych firm, które wprowadzają rzeczywistość rozszerzoną. Gdy najwięksi coś robią, reszta zaczyna zwracać na to uwagę! Można się spodziewać, że pojawi się wiele nowych produktów i usług wykorzystujących technologię AR.

Jej potencjał wykracza daleko poza sferę rozrywki czy obróbki zdjęć. Weźmy na przykład model gry Pokémon GO: zamiast szukać cyfrowych potworów, można znaleźć najbliższy defibrylator dla kogoś, kto go rozpaczliwie potrzebuje. Wyobraźmy to sobie: AR jako technologia ratująca życie.

Powiązane: Twój nowy współpracownik to bot | AI for Facebook CS

AR może również pomóc sprzedawcom detalicznym w zapewnieniu klientom lepszych, bardziej spersonalizowanych doświadczeń. Można przeglądać produkty odzieżowe i przymierzać je wirtualnie przed dokonaniem zakupu; wybierać kolory farb do domu bez konieczności chodzenia do sklepu po próbki. A może chciałbyś zobaczyć, jak nowa sofa wygląda w Twoim salonie, i zaoszczędzić sobie wycieczki do salonu meblowego?

Skoro mowa o wycieczkach, turystyka jest kolejną branżą, która powinna skorzystać z tej technologii. Wyobraźmy sobie wizytę w Koloseum i możliwość zobaczenia go w takim stanie, w jakim znajdowało się tysiące lat temu.

Nawet szkoły mogą korzystać z rzeczywistości rozszerzonej i włączyć ją do programu nauczania i procesu edukacyjnego. Mogą one wykorzystać tę technologię do przedstawienia informacji w zabawny, wciągający sposób i ułatwić wszystkim proces uczenia się.

Rzeczywistość rozszerzona ma ogromną liczbę praktycznych - i zabawnych - zastosowań, które mogą poprawić jakość życia i doświadczenia ludzi. W przeciwieństwie do rzeczywistości wirtualnej, nie polega ona na tworzeniu alternatywnych światów. Zamiast tego bazuje na tym, co już istnieje, i ulepsza to, co już istnieje, dodając do tego kilka dodatkowych funkcji.

Myśl końcowa

W przypadku każdej nowej technologii, która obiecuje zmienić świat, nieuchronnie pojawia się też fala krytyki. Zawsze znajdą się tacy, którzy tkwią w neutralności, są zadowoleni ze status quo lub po prostu nie rozumieją.

Popularyzacja AR (prawdopodobnie) nie doprowadzi do powstania w pełni cyfrowego świata, w którym kontakty międzyludzkie staną się zbędne, a każdy będzie żył we własnej wersji rzeczywistości. Jednak pełny potencjał rzeczywistości rozszerzonej wciąż nie jest w pełni znany, co stwarza ogromne możliwości dla firm, które mogą włączyć ją do swojego marketingu i ogólnej strategii.

Na przykład, czy wiesz, że istnieją sposoby na wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej w materiałach drukowanych? Jeśli uważasz, że druk AR może być dobrym rozwiązaniem dla Twojej firmy i chcesz dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z nami w firmie Ironmark już dziś, aby porozmawiać z jednym z naszych ekspertów.